قیمت دتکتور گاز مونوکسید کربن چقدر است؟

در سالیان اخیر با توجه به گزارش های پزشکی قانونی، افراد زیادی جان خود را بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن از دست داده اند. این آمار بیانگر عدم استفاده از تجهیزات گرمایشی مناسب و عدم به کارگیری سیستم های هشدار دهنده همچون دتکتور گاز مونوکسید کربن می باشد. این تجهیزات می توانند جان افراد را در این شرایط نجات دهند. در این محتوا قصد داریم تا قیمت دتکتور گاز مونوکسید کربن را به شما عزیزان بگوییم.

جهت مطالعه محتوای ۴ دقیقه ای با ما همراه باشید.

دتکتور گاز مونوکسید کربن چیست؟

دتکتور گاز مونوکسید کربن دستگاهی می باشد که وجود گاز مونوکسید کربن (CO) را در محیط تشخیص می دهد. در واقع دتکتور گاز مونوکسید کربن سبب جلوگیری از ایجاد مسمومیت با این گاز می شود.

گاز مونوکسید کربن

گاز مونوکسید کربن گازی بی رنگ است که در اثر سوختن ناقص مواد حاوی کربن تولید می شود. گاز CO در واقع قاتل خاموش است که بدون استفاده از سنسور نشت گاز کربن مونوکسید نمی توان وجود آن در محیط را تشخیص داد. این گاز بسته به میزان موجود در محیط و مدت زمان قرار گرفتن در معرض آن، می تواند سبب مرگ شود.

قیمت دتکتور گاز مونوکسید کربن - ایمن کنترلز
خرید دتکتور گاز مونوکسید کربن از ایمن کنترلز با قیمت مناسب

دتکتور گاز مونوکسید کربن چگونه کار می کند؟

دتکتور های گازی مونوکسید کربن با تشخیص میزان مشخصی از گاز مونوکسید کربن در یک زمان مشخص، آلارم یا زنگ خطر را به صدا در می آورند. در این وسیله سنسور های مختلف عملکرد های مختلفی دارند. از انواع مختلف سنسور دتکتور گاز مونوکسید کربن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. سنسور بیومیمتیک یا زیست تقلید (Biomimetic sensor):
    در این نوع سنسور نوعی ژل وجود دارد که با جذب مونوکسید کربن تغییر رنگ داده و این تغییر رنگ سبب ایجاد زنگ خطر خواهد شد.
  2. سنسور نیمه هادی اکسید فلز (Metal oxide semiconductor):
    زمانی که مدار تراشه سیلیس، گاز مونوکسید کربن را تشخیص می دهد، مقاومت الکتریکی را کاهش می دهد و این تغییر موجب ایجاد زنگ خطر می گردد.
  3. حسگر الکتروشیمیایی (Electrochemical sensor):
    الکترودها در محلول شیمیایی هنگام تماس با گاز مونوکسید کربن سبب تغییر در جریان الکتریکی می شوند. این تغییر باعث به صدا در آمدن آژیر هشدار می شود.

رابط های کاربری دتکتور گاز مونوکسید کربن

نمایشگر (Display):

می توان میزان گاز مونوکسید کربن موجود در هوا را روی نمایشگر دتکتور مشاهده نمود. همچنین اطلاعات مربوط به تست دستگاه نیز روی این نمایشگر قابل مشاهده می باشد.

چراغ سبز رنگ (Power):

در واقع چراغ سبز، عملکرد صحیح دتکتور را نشان می دهد. اگر برق دستگاه متصل باشد و باتری ها شارژ کافی داشته باشند، چراغ روی دتکتور روشن و یا به صورت چشمک زن عمل می کند. اگر چراغ سبز خاموش باشد به این معنی است که آداپتور دچار مشکل شده و یا شارژ باتری ها تمام شده است.

چراغ زرد رنگ (Fault):

چراغ زرد رنگ روی دتکتور نشان دهنده خطای دستگاه می باشد. در صورت اشکال در عملکرد سنسور های دتکتور و یا کاهش شارژ باتری، چراغ زرد روشن خواهد شد.

چراغ قرمز رنگ (Alarm):

چراغ قرمز رنگ نشان دهنده میزان گاز مونوکسید کربن در محیط است. اگر میزان نشت گاز در محیط زیاد باشد چراغ قرمز روشن شده و رله خروجی دستگاه فعال می شود.

دکمه بازنشانی و تست (Reset and Test):

با فشردن این دکمه، دتکتور به طور خودکار حسگر خود را تست می کند و اگر مشکلی وجود داشته باشد اعلام می کند. همچنین اگر خروجی رله دستگاه به خاطر نشت گاز قفل باشد می توان با فشردن این دکمه، رله را بازنشانی کرد.

دکمه سکوت (Silent):

این دکمه به منظور خاموش کردن صدای آلارم دتکتور تعبیه شده است.

دکمه غیرفعال سازی موقت (Sleep):

این دکمه دتکتور را حداکثر به مدت ۳ دقیقه به حالت غیرفعال در می آورد و دتکتور دیگر هشدار نمی دهد. پس از سپری شدن این زمان، دتکتور دوباره به حالت اولیه خود باز خواهد گشت.

رابط اتصال فیش آداپتور (Power Inlet):

این رابط برای اتصال آداپتور ۹ ولتی به دستگاه است.

رابط خروجی رله (Relay Output):

خروجی رله برای اتصال شیر برقی (جهت قطع گاز) و یا اتصال فن و هواکش (جهت تهویه هوا) هنگام نشت گاز تعبیه شده است. برای استفاده از این خروجی باید آن را به صورت سری با یکی از سیم های شیر یا هواکش قرار داد.

محل عبور هوا و گاز (Air Inlet):

جهت عملکرد صحیح دستگاه، این قسمت باید به گونه ای باشد که هوا بتواند آزادانه در آن جریان پیدا کند.

قیمت دتکتور گاز مونوکسید کربن - ایمن کنترلز
بهترین فروشنده دتکتور گاز مونوکسید کربن در تهران – ایمن کنترلز

محل نصب دتکتور مونوکسید کربن

لازم به ذکر است که دتکتور گاز مونوکسید کربن جهت استفاده در داخل ساختمان طراحی شده است. همچنین نصب آن در فضاهای باز و اشتراکی همچون لابی ساختمان و یا انباری ممنوع می باشد. در صورت نصب دتکتور گاز مونوکسید کربن در فضا های مشاع، صدای آژیر آن قابل شنیدن در داخل واحد های مسکونی نخواهد بود. همچنین این دستگاه نمی تواند جایگزین سیستم های کنترل و پایش در ساختمان های عمومی مثل هتل ها و خوابگاه ها باشد.

البته اگر در همه واحدها یک دتکتور به صورت جداگانه نصب شود این امکان وجود خواهد داشت. از این نوع دتکتور نمی توان در انبارها، ساختمان های صنعتی و تجاری و همچنین ساختمان های غیر مسکونی استفاده نمود. زیرا این دتکتور صرفاً جهت استفاده داخل ساختمان های مسکونی طراحی شده است و ممکن است نتواند حفاظت کاملی در ساختمان های غیر مسکونی داشته باشد.

اقدامات لازم در زمان آلارم و هشدار های دتکتور مونوکسید کربن

با فعال شدن سنسور هشدار و آژیر دستگاه به هیچ وجه نسبت به آن بی توجه نباشید. وجود گاز کربن مونوکسید می تواند به سرعت شما را بی حال کند. در نتیجه فوراً پنجره ها را باز کرده و پس از فشردن دکمه سکوت دستگاه با مرکز آتش نشانی تماس بگیرید. سپس افراد داخل ساختمان را سر شماری کنید که مبادا کسی از قلم افتاده باشد. حتماً مطمئن شوید که دود حاصل از اگزوز خودرو به واحد شما راه ندارد.

قیمت دتکتور گاز مونوکسید کربن

دتکتور گاز مونوکسید کربن در مدل های مختلف و توسط برند های زیادی تولید می شود. از این رو این وسیله در قیمت های مختلف و متفاوتی به بازار عرضه می شود. شما می توانید جهت استعلام قیمت دتکتور گاز مونوکسید کربن با مشاوران ایمن کنترلز در ارتباط باشید.

جمع بندی

یکی از بهترین مراکز فروش دتکتور گاز مونوکسید کربن در تهران، ایمن کنترلز می باشد. این مجموعه ارائه دهنده بهترین و بروزترین تجهیزات ابزار دقیق، ضد انفجار و اعلان حریق می باشد. شما سروران گرامی می توانید جهت دریافت مشاوره رایگان برای طراحی و تامین تجهیزات ابزار دقیق، ضد انفجار، اعلان حریق و … با مشاوران خبره ما در ارتباط باشید.

با تشکر از همراهی شما سروران گرامی
تحریریه ایمن کنترلز

راه های ارتباطی

آدرس دفتر مرکزی : تهران – سهروردی – خیابان بهار شیرازی – رو به روی اداره پست – مجتمع امین – طبقه ۷ – واحد ۲۷

۰۲۱۸۸۸۱۱۱۳۲

۰۲۱۸۸۳۴۴۱۱۲

۰۹۱۲۹۲۲۳۳۰۶

۰۹۱۲۹۵۳۶۴۶۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *