آشنایی با نکات ایمنی هنگام نصب سیستم های اعلان حریق

سیستم یا دستگاه اعلان حریق به مجموعه ای از تجهیزات آتش نشانی که هماهنگ با هم جهت خبر دادن و آشکار سازی وقوع حریق در محیط سازمان یا هر مکان دیگر عمل می کنند، گفته می شود. در این محتوا قصد داریم تا مهم ترین نکات ایمنی هنگام نصب سیستم های اعلان حریق را به شما سروران گرامی بگوییم.

جهت مطالعه محتوای ذیل با ما همراه باشید.

سیستم اعلان حریق چیست؟

یک سیستم اعلان حریق مجموعه ای از تجهیزات اعلان حریق نظیر دتکتور دود، حرارت، شعله و گاز است که برای تشخیص علائم حریق و هشدار دادن از طریق آژیرها و فلاشرها استفاده می شود. طراحی، اجرا و استفاده درست از این سیستم می تواند جلوی وقوع بسیاری از خطرات جانی و مالی را بگیرد. امروزه از سیستم های اعلام حریق به طور گسترده در ساختمان ها و اماکن مسکونی و صنعتی استفاده می شود تا خسارت های ناشی از حریق را به حداقل برسانند. همچنین برای اطلاع دادن به ساکنین ساختمان در مواقع بروز حریق از این سیستم ها استفاده می شود تا جایی که ممکن است از تلفات جانی جلوگیری شود.

نکات ایمنی هنگام نصب سیستم های اعلان حریق - ایمن کنترلز
بهترین شرکت نصاب سیستم های اعلان حریق در تهران – ایمن کنترلز

انواع سیستم اعلان حریق

سیستم اعلام کننده حریق از نظر نحوه آغاز به دو صورت دستی و خودکار وجود دارد:

سیستم اعلان حریق دستی:

سیستم اعلام حریق دستی سیستمی است که شامل کاشف خودکار نیست و هشدار فقط از طریق دست توسط انسان آغاز می شود. در واقع سیستم اعلان حریق دستی بدون اپراتور کارایی ندارد. تمام ساختمان هایی که سیستم اعلان حریق خودکار دارند الزاماً باید سیستم اعلام حریق دستی هم داشته باشند.

سیستم اعلان حریق اتومات (خودکار):

سیستم اعلان حریق اتومات سیستمی است که دارای یک سری حسگر است که به یک یا چند محصول حریق حساس هستند. این سیستم در صورت حس کردن آن ها به صورت خودکار فعال می شوند. سیستم اعلان حریق خودکار شامل دو سیستم موضعی و مرکزی نیز می باشد.

    1. سیستم اعلان حریق اتومات موضعی (انفرادی): به این صورت است که بر روی آشکارساز ها آژیر هشدار نصب شده است. کاشف های موضعی باید دارای طول عمر ۵ سال و باتری مناسب جهت استفاده باشند.
    2. سیستم اعلام حریق خودکار مرکزی: دارای پنل مرکزی هستند و آشکارساز ها سیگنال را به پنل و پنل به آژیر ها و … می رساند.
انواع سیستم اعلان حریق اتومات (خودکار) مرکزی
  1. سیستم اعلام حریق متعارف (Conventional)
  2. سیستم اعلام حریق آدرس پذیر (Addressable)
  3. سیستم اعلام حریق بی سیم (Wireless)

نکات ایمنی هنگام نصب سیستم های اعلان حریق

از جمله مهم ترین نکات ایمنی هنگام نصب سیستم های اعلان حریق عبارتند از:

آشنایی با کدهای نصب

هنگام نصب سیستم اعلان حریق درک شرایط محلی جهت جلوگیری از هر گونه تاخیرهای غیر ضروری بسیار حائز اهمیت است. پیمانکاران باید با تمامی استاندارد های سیستم نصب آشنایی داشته باشند. چرا که این استانداردها به طور مداوم به روز یافته و تغییر می کنند. از این رو داشتن یک نسخه از این مرجع برای پیمانکارانی که مسئول نصب اعلان حریق هستند، ضروری است.

رعایت نکاتی ایمنی در حین برش سیم ها

به منظور حفظ امنیت، سیستم های اعلان حریق باید سالانه بررسی و مورد آزمایش و تایید قرار گیرند. با توجه به اینکه نصب و راه اندازی روشنایی و یا توزیعبرق باید با کدهای الکتریکی مطابقت داشته باشد، برای نصب سیستم های ایمنی ساختمان های مسکونی قطعاً سخت گیری بیشتری وجود دارد. اگر یک موضوع عدم انطباق در بازرسی اولیه از دست رفته باشد، احتمال وجود نقص در بازرسی های بعدی وجود خواهد داشت.

از تغییر طرح های تایید شده خودداری کنید

همانطور که می دانید، طرح های نصب اعلان حریق از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. از این رو هرگز نباید بدون تایید مهندس و یا مشاور هیچ تغییری در آن ها ایجاد کرد. از دید یک پیمانکار، طرح سیستم زنگ خطر ممکن است با روش های پیشین مطابقت نداشته باشد. در حالی که ممکن است راه های بهتری برای انجام کار وجود داشته باشد. هر گونه انحراف از طرح های تایید شده برای بازرسان یک خطر محسوب می شود. از تاخیر در تعویض تجهیزات تا ایجاد هر گونه تغییر در طرح و برنامه، همه چیز در پروژه ممکن است به خطر می افتد.

نکات ایمنی هنگام نصب سیستم های اعلان حریق - ایمن کنترلز
ایمن کنترلز برترین فروشنده سیستم های اعلان حریق

درک و آشنایی سیستم در نحوه نصب اعلان حریق

همیشه تفاوت های خاصی میان تولید کنندگان سیستم های اعلان حریق وجود دارد. آشنایی با قابلیت های یک سیستم مانند درک محدودیت های حلقه های آدرس پذیر که روی اندازه سیم مورد استفاده تاثیر می گذارد، بر روی کارایی شما در نحوه نصب اعلان حریق تاثیر می گذارد. از دیگر ملاحظات مربوط به سیم کشی می توان به گیج سیم برای عملکردهای طولانی و مشخصات مقاومت اشاره نمود. چرا که مقاومت بالا ممکن است به خطاهای ارتباطی و مشکل در سیستم منجر شود.

مشاوره با بازرس ساختمان در روند نحوه نصب اعلان حریق

توجه داشته باشید که همیشه بهتر است الزامات را تایید کنید تا این که حدس بزنید یا فرضیاتی را تهیه کنید که می تواند بسیار پر هزینه باشد. آنها را در مرحله ساخت وارد کرده و در صورت نیاز به تفسیر، حتماً آن را به صورت کتبی یادداشت نمایید. بازرسان می توانند از ابتدا تا پایان پروژه تغییر کنند. از این رو داشتن مستندات نحوه نصب اعلان حریق در برابر ادعاهای آینده در مورد کار انجام شده محافظت می کند.

سخن پایانی

امید است تا توانسته باشیم نکات ایمنی هنگام نصب سیستم های اعلان حریق را به طور کامل برای شما شرح داده باشیم. ایمن کنترلز با بیش از ۱۰ سال سابقه کاری و فعالیت در زمینه طراحی و تامین تجهیزات ابزار دقیق، ضد انفجار و اعلان حریق فعالیت می کند. همچنین با بکارگیری نیروهای متخصص توانسته گامی نوین در زمینه تامین تجهیزات بردارد.
شما سروران گرامی می توانید جهت دریافت مشاوره رایگان و اطلاع از نکات ایمنی هنگام نصب سیستم های اعلان حریق با مشاوران ما در ارتباط باشید.

با تشکر از همراهی شما سروران گرامی
تحریریه ایمن کنترلز

راه های ارتباطی

آدرس دفتر مرکزی : تهران – سهروردی – خیابان بهار شیرازی – رو به روی اداره پست – مجتمع امین – طبقه ۷ – واحد ۲۷

۰۲۱۸۸۸۱۱۱۳۲

۰۲۱۸۸۳۴۴۱۱۲

۰۹۱۲۹۲۲۳۳۰۶

۰۹۱۲۹۵۳۶۴۶۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *